Zmiany dotyczące bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
W dniu 17 listopada 2023 roku na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadzono następujące zmiany:
Przez stanowisko pracy rozumie się przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
- krzesłem i stołem,
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Pracodawca powinien zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok - zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Wprowadzono, także regulację, zgodnie z którą w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy (np. laptopów) co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, dodatkową klawiaturę i mysz. Pracodawca na życzenie pracownika powinien też zapewnić podnóżek.
TERMIN WDROŻENIA
Pracodawcy mają 6 miesięcy (od dnia wejścia w życie rozporządzenia) na dostosowanie stanowiska pracy wyposażonego w monitory ekranowe do nowych wymagań bhp i ergonomii określonych w tym rozporządzeniu czyli do dnia 17 maja 2024 roku.
Całość wymagań można znaleźć: